lördag 5 mars 2011

Paj

Köttfärspaj är lite av min specialitet och köttfärsröran får smak lite av vad jag har till hands för tillfället så det finns inget recept och det smakar aldrig helt likadant. Gott blir det emellertid alltid!

Jag har ännu inte testat att göra paj med lchf-botten men idag är det premiär! Jag fick över köttfärsröra från gårdagens lunch och ska göra pajdeg enligt receptet Martina lade upp här i bloggen.

Igår bjöd jag alltså på paj med traditionell botten och hade tänkt att bara äta fyllningen men det kom jag på igen först efter att jag hade rensat tallriken..Förutom köttfärspaj bjöd jag på en improviserad kycklingpaj och den fyllningen tänkte jag dela med mig av för det blev hur gott som helst!

Kycklingpaj med spenat och ädelost

Måtten i receptet är det jag använde igår och det räckte till en stor pajform.

Pajdeg
Valfritt recept, med eller utan kolhydrater

3 kycklingfileér
1 pkt bacon
2 askar creme bonjour deluxe bleu
2 msk turkisk yoghurt
ca 500 gr spenat (en halv påse frusen hackad spenat tog jag)
1 liten burk keso (250 g)

Tina spenaten i kastrull och krydda den med salt och peppar.
Skär eller klipp bacon i mindre bitar och stek knaprigt. Lägg på hushållspapper och låt rinna av och svalna.
Skär kycklingen i mindre bitar och stek i baconflottet. Krydda med salt och peppar. Ta av pannan och låt kycklingen svalna.
Blanda creme bonjour och turisk yoghurt i en bunke. Blanda ner kyckling och bacon i röran.

Blanda spenaten med keso och bred ut på den förgräddade pajbotten. Lägg därefter på kycklingröran och strö över riven ost.

Grädda pajen på 225 grader tills osten fått fin färg. Har du förberett kycklingröran och spenaten dagen innan och haft i kyl, sätt ugnen på en något lägre temperatur och låt pajen gräddas lite längre.

Servera med en god sallad och dressing.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar