tisdag 1 mars 2011

Recept från en gästbloggare

Hej, Martina heter jag och jag har än så länge inte orkat skaffa mig en egen lchf-blogg. Så jag får låna My´s lite och här är en paj vi uppfann igår. Förhoppningsvis får jag komma tillbaka med fler recept. Man kan säkerligen använda grädde i äggstanningen istället för att få mer fett i. Vi hade ingenting till, men jag tror att en god sallad passar utmärkt.
Sojamjöl hittar man bland fröerna eller det glutenfria sortimentet i vilken matvaruaffär som helst nästan. Örtagårdskrydda hade vi i, och det är en samlingskrydda på burk. Men om man inte har det hemma, kan man lika gärna blanda i italiensk salladskrydda och ex torkad oregano och basilika.
Lycka till!
//Martina
Lax- och skinkpaj
Receptet räcker till en stor pajform.
Pajdeg:
4 dl sojamjöl
200 gram smör
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Skär smöret i kuber och blanda ihop med mjölet.
  • Tryck ut i en smord pajform och lägg folie runt kanten.
  • Förgrädda i 15 minuter.
Fyllning:
2 st laxfiléer (sådana där styckfrysta använde vi)
500 gram rökt skinka på bit
Riven ost, gärna med smak
5 ägg
2.5 dl mjölk
peppar
örtagårdskrydda
  • Skär laxen och skinkan i småkuber. Lägg i en skål och blanda runt dem.
  • Bre ut i pajskalet.
  • Vispa samman äggen, mjölken och kryddorna. Man behöver inte salta i äggstanningen, eftersom skinkan är salt i sig.
  • Häll över äggstanningen (det känns som att det inte kommer få plats men det gör det!)
  • Häll över rikligt med riven ost.
  • Grädda i ugnen ca 30 minuter.
Voila!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar