söndag 20 februari 2011

This is the year

Jag har länge tänkt ta tag i min vikt och gett det ett antal halvhjärtade försök. För några år sedan lyckades jag faktiskt gå ner närmre 15 kg men de har smygit sig på igen och fått sällskap av några till. Efter sambokilon och mammakilon känner jag nu att min absoluta smärtgräns är nådd och 2011 ska bli året som min vikt börjar gå åt rätt håll igen.

Jag har satt upp lite mål och det slutliga målet är -40 kg ungefär. Det får ta den tid det tar att komma dit, det viktigaste känner jag är att hitta en livsstil som funkar i längden med mat, motion och resten av livspusslet.

Sen början av januari äter både jag och mannen enligt lchf och vi har börjat må mycket bättre även om det inte hänt så mycket med vikten ännu. Jag var känslig mot laktos innan men sen jag tog bort kolhydraterna ur kosten är min mjölkmage borta och jag kan njuta av gräddsåser, mjölk och goda ostar. Anledningen till att det inte hänt så mycket med vikten är troligtvis att vi slarvat en del nu i början och eftersom det är en så pass stor omställning så får det helt enkelt bli ett långsamt farväl till vissa saker och ett lite mer bryskt när det gäller andra.

För min del är sötsuget det jobbigaste och att bli av med sockerberoendet är det jag ser mest fram emot. Det finns en uppsjö av recept på efterrätter och bakverk utan socker och kolhydrater och dessa har jag börjat botanisera bland och testar mig fram. Potatis, pasta och ris känns inte som någon större uppoffring att utesluta, förutom sushi då (som jag faktiskt kommer unna mig nån gång per år för det är bästa jag vet). Frukost kändes lite svårt i början men ägg är en universallösning på det mesta när man äter enligt lchf och det finns faktiskt alternativ till mackor också.

Den här bloggen kommer handla mycket om vikt, mat och recept men även annat som är viktigt i mitt liv.

Nu början resan mot en något slankare barbamama, häng med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar